Wednesday, August 30, 2006

Menilai Kita

Ko sedar tak..?

Jika hari ni seseorang bercerita pada ko tentang kisah malang hidupnya, misalnya kena rogol.. ko mungkin berdiri bertepuk tangan sambil memuji ketabahan hatinya. Tapi esok2 kalau dia lupa nak senyum kat ko, tak mustahil kau akan bercerita pada orang sekeliling betapa kasihannya ko pada dia sambil menyelitkan sedikit hint yang membawa maksud lebih kurang, 'padan muka dia kena rogol.. sapa soh pakai seksi?'

Macam tu jugak kalau hari ini ko rasa ko dah jumpa kawan yang ko rasa ikhlas mencari kawan sepertimana ko, & ko bercadang untuk mengambilnya sebagai kawan dunia akhirat, hingga ko berkongsi segala perasaan ko tentang dunia kepada dia, sambil mendengar dia mengeluh tentang ketidakadilan manusia lain terhadapnya, dan ko pun menangis bersama mendengar keluhannya ditinggalkan seseorang, kau & dia tak pernah berkira tentang duit & masa... sampai satu ketika kau akan rasa sangat-sangat sebal & kecewa & terkilan & sedih & menyesal & tertanya-tanya apa sebabnya dia masih tak mampu menulis nama ko di barisan nama kawan yang boleh dipercayainya.

Kerana kita manusia, kadang-kadang bila kita membaca coretan kawan kita & kita terluka, kita biasanya lebih cenderung kepada rasa sakit hati & menyalahkan dia kembali tanpa mau mengenang & datang menyapa kembali kawan yang makin lama makin jauh kita tinggalkan.

Mungkin kerana itu, seorang pengarah yang sering terluka kerana tak difahami dalam dunia realiti mampu menghasilkan filem-filem terhebat di negaranya?

6 comments:

vovin said...

Weh, dalam klik baru ada cite pasal aku tak?

areyoung said...

Ko ingat ko sapa?

faisal said...

aku pernah mengalaminye...huhuhu

me! said...

time senang memang cam2, tapi kalo dah benci sesorang tu, yang baik baik lepas sumer dah xingat...
(kena x yang aku komen ni ngan citer ko tu?rasa cam terpesong jer)

sri said...

... ya hidup ini sebuah wayang ;-)

faisal said...

kekadang, baru kita sedar itulah gunanya agama kita yang sempurna ni...:) betul tak??

aku baru dgr org ceramah tadi pagi..tak sampai 10 tahun peluk islam tapi ilmunye melebihi aku yg dah lama hidup dlm islam..insaf aku..:(