Thursday, September 14, 2006

Aku & Binatang

Minggu lepas aku pegi tengok kelip2 kat Sg Kuantan. Pengalaman tu sepatutnya menakjubkan bagi aku & suma yang ada masa tu tapi disebabkan iklan tenaga nasional ke hapa tah yang menunjukkan kelip2 terbang berkumpulan macam cantik sesangat, ada antaranya yang berkeluh kesah sebab 'tak nampak cam iklan pun?'

Panorama kelip2 kat sana sebenarnya cantik gak, cuma menatang tu takdelah terebang segerombolan, sebaliknya cuma tergantung banyak2 kat pokok apekenamatah di tebing sungai. Kata budak yang kayuh sampan tu, kelip2 jantan lagi terang cahayanya daripada yang betina. Kalau malam gelap.. lagi nampak cantik kelip2 tu rasanya. Itu hari pun dah macam pokok krismas dah.

Satu sampan muat 4 orang. Masa tengah dok mengharung sungai tu, terdengar plak bunyi satu jenis serangga tu. Mamat yang dok kat depan aku kata, "Tu bunyi riang2.." Waah, terus aku dapat speku dia ni mesti org utara pasal mak ayah aku rajin dok sebut nama binatang tu masa aku kecik2 dulu. Memang betul, pasal mamat tu masa perkenalkan diri kemudiannya kata dia datang dari Langkawi.

Erm, bila pikir2 balik banyak sebenarnya binatang yang jadi teman sepermainan aku, adek badek & kengkawan masa kecik2 dulu. Antara yang aku ingat:

Kupu2
Masa kecik2 dulu kupu2 rajin sangat masuk rumah waktu malam. Kupu2 tu plak jenis yang besar.. kepak kaler itam + putih & coraknya ala2 muka kelawar. Ee.. eerie.. Mak kata kalau kupu2 masuk umah maknanya ada orang nak datang. Jadi bila aku tengok kupu2 masuk umah je aku halau cepat2. Bukannya tak suka orang datang umah, tapi tak suka ah nanti kena bancuh air... kacau je orang nak tengok tv.

Kumbang
Kat belakang umah dulu ada bangsal burung. Kayu bulat kat bangsal tu memang feveret sejenis kumbang ni untuk buat sarang. Apa yang aku ngan abang selalu buat, kitorang amek botol cili yang dah kosong pastu tala lubangnya kat lubang kecik pada kayu tu. Dah tu kitorang ketuk2 kayu sampai kumbang tu keluar dari sarang. Kenakalan tak terhenti kat situ. Satgi kumbang tu dah terperangkap dalam botol kitorang taruk plak bunga kat dalam tu banyak2, pastu pakat2 gelak tengok kumbang tu dok kuis2 bunga nak keluar. Isk.. isk...

Menatang hapa tah
Dulu2 rumah felda biasanya ada beranda kayu kat depan. Bawah beranda tu memang port baek melepak ngan kengkawan. Biasanya kitorang korek tanah buat lubang congkak. Bila dah banyak kali main, tanah kat lobang congkak tu pun jadi licin. Buahnya pakai batu kecik2 @ guli jek. Dah bosan main congkak @ nyampah tunggu turn lambat sangat (pasal main congkak kan 2 orang je boley) aku ngan kengkawan suka tiup tanah pelan2 sampai nampak satu binatang kecik ala2 kutu. Ekceli nak tiup tanah tu ada lagunya tapi aku dah lupa. Kiranya tiup sambil nyanyi2 gitu. Tiup tu plak ada caranya, kalu tak alamatnya makan pasir ah ko. Apa nama menatang kecik tu eh.. aku pun dah lupa. Dan aku jugak lupa apa motif menatang tu dicari sampai macam tu sekali. Mungkin sebab masa kecik bila dapat menganiaya binatang kita rasa puas hati kot.. hahah.

Riang2 @ Reriang
Haa.. sama cam kumbang, riang2 gak kalau dapat ke tangan aku & abang kitorang masukkan dalam botol. Bezanya, nasib dia malang sket. Abang aku suka no masukkan pasir bukan bunga pasal bila riang2 tu kuis tanah, bunyinya lebih kuat lagi. Kata abang aku bunyi cam frekuensi radio.. haha. Eh ko tau tak riang2 ni camana rupanya. Alaa.. menatang ni kaler ijau pastu suka buat bunyi. Tapi tak pastilah plak bunyi yang dibuatkan tu menandakan dia riang ke tak sebenarnya..

Belalang
Kalau kau budak kampung, jangan kata kau tak pernah tangkap belalang. Masa kecik2 dulu aku suka tangkap belalang ijau kat daun keladi tepi longkang depan umah aku. Tapi tak brapa best sebenarnya belalang2 ijau kat situ, pasal dorang kecik2 je. Kalau dapat tangkap belalang kunyit yang kaler kuning yang besar tu memang bangga gila ah, pasal susah sket nak tangkap yang tu. Ini kerana belalang kuning suka hinggap kat rumput laman masa panas lit lit... banding ngan belalang ijau kat keladi. Kalau dapat tangkap belalang kitorang biasanya akan buang kaki dia yang belakang, pastu dok sama2 perati belalang tu sejauh mana dia bleh lompat. Huduh tul perangai kan?

Mentadak
Kalau bernasib baik masa cari belalang tu kitorang jumpa mentadak. Mentadak biasanya kitorang tak kacau pasal dia statik je kat daun tak lari2 kalau kantoi. Apa lagi bermula la ayat popular di kalangan budak2, "Mentadak mentadu... camana dia ni tido..?" Lepas ayat tu disebut kitorang akan gelak kuat2 sambil mengajuk apa yang mentadak tu buat. Haha!

Pepatung
Pepatung susah nak tangkap oo... dia terbang punyalah laju sampai ada orang kata mata bleh buta kalau dia rempuh. Betul ke? Ntah laa. Apa pun menatang ala2 helikopter ni tak terlepas dari cengkaman kenakalan kitorang kalau dapat tangkap. Aku tak sanggup buat tapi budak2 lelaki kalau dapat pepatung ni dorang suka ikat benang pada hujung abdomen menatang tu. Zalim kan? Dah tu, dorang akan lepaskan pepatung tu terbang tapi bila agak2 dah tinggi benang tu ditarik plak. Kononnya main layang2 versi pepatung la kot. Hii.. yang ni aku tak main. Tak sampai ati. Setakat menumpang kegembiraan & bertepuk tangan tengok pepatung tu menggelabah nak terbang tinggi adalah. Histt.

Kucing
Aku sebenarnya tak minat sangat kucing masa kecik2 dulu tapi sekarang baru rasa menatang ni comey. Camana pun aku takleh lupa cara abang aku buat kucing jadi mainan. Dia suka tangkap kucing, pastu ikat 2 kaki depan & 2 kaki belakang kucing tu ngan tali. Pastu tau apa dia buat? Dia amik kayu, masukkan tengah2 kucing tu & taruk kat bahu ala2 dalam filem melayu lama. Alaa.. yang scene kalau ada yang nak pergi merantau kan dorang suka letak beg bungkusan kain pada kayu tu.. cuma bezanya abang aku andaikan kucing tu macam bungkusan kain tu.. atau lebih tepat mungkin konon2nya binatang yang dia dapat masa berburu la kot. Siannn kucing tu kan. Menjadi mangsa kekreatifan abang.. hiks.

Anak Ikan
Kat belakang umah cikgu ngaji yang kitorang panggil Mak Long ada paya. Paya tu mengalir ke kubur sebenarnya, tapi budak2 kalau dah sonok main mana nak peduli sangat, ye dak. Tapi yang ni abang aku tak join skali. Kalau pegi paya biasanya aku la jadi mastermind-nya bawak kengkawan & adik lelaki. Sebelum pegi biasanya kitorang balik ambik besen jarang buat penyauk. Kadang2 dapat udang2 yang kecik tu sekali. Selalunya mana yang dapat tu kitorang taruk dalam botol nescafe, pastu taruk air sungai & sikit rumpai paya. Balik umah kalau lupa tutup botol tu esoknya mesti ikan2 ngan udang dah mati pasal lompat keluar botol.

Hmm, rasanya ada beberapa binatang lagi yang telah menyerikan zaman kanak2 aku tapi biarlah aku simpan je dalam lipatan kenangan.. cheewah. Seronok bila kenangkan sumer pengalaman ni sebab aku tau budak2 zaman sekarang kebanyakannya tak lalui semua ni lagi walaupun dok kat kampung @ felda.

Halaa, rindunya zaman kanak2..!

7 comments:

me! said...

kalo tak silap aku, yang bawah umah tu kalo kat kampung aku dipanggil undur undur puyuh...menatang ni jenis jalan ke belakang..tapi xde plak nak kena nyanyi...

Rjuna said...

SELAMAT HARI JADI!

\(^_^)/AIDA AZURA\(^_^)/

15 SEPTEMBER

kingbinjai said...

ooo baru aku tahu, kupu2, kumbang, riang2, belalang, pepatung tu binatang rupanya, selama ni kau ingta serangga!

areyoung said...

Me~ Rasanya menatang yg sama la tu.. hiks

\(^u^)/ Tenkiu Rjuna!

King Binjai~ Aku plak ingat serangga tu dari jenis binatang.. hehe

MaMan said...

Hai! Hepi besday lagik sekali la kan....

yes! undur2 namenyer ulek tu....pasal lagu tu nanti maman kompem kan....balik kg ni nak cb carik la ulek tu...

hey! buat air untuk tetamu la yang best! maman selalu kena puji..."rajin orang bujang ni"
huk huk huk

best la tentang animel dan ulek2 ni, tapi lagi best mase kita dok citer kat cafe pasal animel dan ulek2 ni ari tu kan?!
kui kui kui

lidah penghunus said...

Assalamualaikum.jemputlah ke http://www.lindunganbulan.blogspot.com http://www.karyamuslim.blogspot.com dan http://www.wtv8.tv

afterwork8 said...

mentadak mentadu macam Along tido! hahhaa.pastu gelak ramai-ramai. Tangkap ayam pegang badan dia pastu gerakkan kiri dan kekanan, yang best nya kepala dia tak gerak still je heeh tu yang kelakar tu..
hmm memang best masa kecik2 dulu hmm;)