Wednesday, August 13, 2008

Menjejak Andrea Hirata

Sebenarnya, tajuk di atas boleh dianggap ejekan untuk diri sendiri. Kerana, aku tidak tahu langsung Andrea bekerja di Bandung hinggalah pesawat sedang membelah awan menuju ke Kuala Lumpur, itu pun setelah aku membelek-belek kulit dalam belakang Sang Pemimpi.
Sang Pemimpi satu daripada dua tetralogi laskar pelangi yang aku beli selain Edensor, memandangkan Maryamah Karpor hanya akan keluar hujung tahun ini (demikian menurut pekerja di kedai buku Toko Agung).

Sesungguhnya, Andrea hanya satu daripada satu lagi takdir pahit yang hanya aku ketahui dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Husein Sastranegara. Rupa-rupanya tuhan hanya mahu menemukan kami dengan seseorang yang kami cari di saat semuanya sudah terlambat.
Tolol. Di saat Dewa 19 dan Dewi-Dewi membuat persembahan di Chiampalas Walk, kami sedang berangkut beg ke Dago. Aku fikir, The Titans yang membosankan itu petanda kehidupan malam di Chi Walk sudah mati. Rupa-rupanya, aku ketinggalan menonton Ahmad Dhani membuat persembahan di tempat sendiri!

Tambah menyakitkan jiwa, kami bertanya pada orang yang salah apabila menyentuh soal musik di sana. Kesemua yang ditanya, terpasuk pramuwisata pemalas yang membawa kami ke beberapa tempat hanya maklum soal dangdut dan terlupa langsung memberitahu kami bahawa di Bandung ada kafe The Rock, project band milik Ahmad Dhani (ya, yang berlagak itu).

Maka, tinggallah Dewa 19 dan Andrea Hirata. Mungkin aku akan terus kekal sebagai penggemar berat kalian dari jauh sahaja.
Haihhh!

Kenapa aku jatuh cinta pada dia?

9 comments:

doff said...

wah! kalau ko jumpa itu andrea hirata, sampaikan salam ako. erkk. ako antara peminat numero uno dia. ya, xsabar tunggu maryamah karpov. waawieee

doff said...

oh ok. xkan sampai salamku itu. ko dh di tanah malaya :)

areyoung said...

Huuuu!

boe~ said...

ibu ke bandung ya?... huuu... lagi ke mana? surabaya? hebat tugasan ibu kini ya... tahniah

sinaganaga said...

Oit2! Gi makan mi Bandung tak ajak aku!!!!

zizie ali said...

pendokong dangdut masih majoriti!

13may said...

waaa....lama tak mai sini...

link hilang aritu :D

zizou said...

kat indonesia, bukak pose kul brp, awal x?

areyoung said...

Oe ~ Bukan tugasan sebenarnya.. sekadar liburan : )

Naga ~ Kalau makan bihun sup kuning depan DBP aku ajak. Pasal dekat! ;P

Zizie ~ Iya. Tapi di sini pendengar Klasik FM seperti aku sering dicemuh ;)

13May ~ Itula.. pasan jugak : )

Zizou ~ Lohh.. tak sempat berposa kat sana pun : )