Wednesday, March 05, 2008

Novel Duyung jadi 'spoiler'

“JADI, inilah filem yang mensasarkan kutipan 10 juta?” itulah yang terdetik di hati penulis setelah berkesempatan menonton filem tersebut ketika tayangan malam gala yang berlangsung baru-baru ini.

Dalam Duyung hasil kerja CGI yang dibuat wajar dipuji, membuatkan adegan Jimmy (Saiful Apek) memberi makan burung di atas tapak tangannya begitu menghiburkan. Begitu juga bagi adegan yang menampilkan duyung berenang di dalam air, Maya Karin telah membuktikan dirinya masih lagi perenang profesional biar pun gelaran itu didukungnya pada zaman kanak-kanak.

Sebahagian daripada kos RM2 juta yang diperuntukkan untuk filem ini barangkali teragih pada sudut logistik di mana penggambaran Duyung dijalankan di Pulau Sipadan yang terkenal antara perairan tercantik di dunia. Kepayahan yang digambarkan oleh pengarah filem ini, Profesor Madya A. Razak Mohaideen juga terpamer dari cuaca panas yang memayungi Pulau Maiga dan Pulau Mabul, penempatan atas air yang menjadi latar filem ini.

Satu perkara yang harus dipuji, Duyung membawa nafas baru dalam industri perfileman apabila Malaysia juga mampu tampil dengan sebuah filem yang tidak hanya mempertaruhkan keindahan negara luar yang menjadi trend dalam kalangan pengarah filem satu ketika dahulu. Seperti kata Razak, filem ini sekurang-kurangnya mampu mempertontonkan sebuah khazanah negara yang tidak ternilai kepada penonton dari luar.

Di barat, unsur ‘spoiler’ sangat dielakkan kerana ia boleh mempengaruhi sambutan penonton. Malah, pelakon besar seperti Kevin Spacey sendiri pernah meminta namanya tidak diletakkan dalam senarai pelakon utama filem ‘Seven’ semata-mata kerana hal ini. Pun demikian, Duyung mengabaikan aspek ini apabila perbezaan dari segi skrip mahu pun jalan cerita dengan novel yang dilancarkan pada 24 Januari lalu sangat nipis. Malah sekali pun filem ini diangkat ke layar lebar daripada novel sekali pun, beberapa ‘twist’ seharusnya dilakukan untuk mengelakkan penonton berasa bosan kerana sudah dapat menelah lebih 95 peratus perjalanan ceritanya.

Selain itu, genre filem fantasi bukanlah alasan bijak untuk menyediakan pakaian yang hampir sama seisi kampung. Mungkin di lain kali, pembikin filem tempatan boleh mengambil berat sedikit aspek begini kerana biar pun dianggap remeh, ia boleh mengurangkan nilai sesebuah filem di mata penonton sekarang yang dilambakkan dengan pilihan filem yang pelbagai.

Kalau pun kita tidak mampu menghasilkan filem hebat dengan bajet puluhan juta, sekurang-kurangnya kita mengambil perhatian kepada unsur-unsur kecil sebegini yang masih berada di dalam lingkungan kemampuan kita untuk dititikberatkan. Tindakan segelintir penonton tempatan yang mendabik dada tidak mahu menonton filem sendiri sememangnya tidak wajar, namun pembikin filem sendiri seharusnya lebih cermat untuk mengelakkan penonton sedia ada tidak kecewa.

Apa-apa pun, penghasilan Duyung wajar dibanggakan kerana seperti Cicakman, ia diharapkan menjadi evolusi atau titik tolak kepada penghasilan filem yang lari daripada beberapa subjek klise yang menghiasi wajah filem kita sekian lama.

SINAR HARIAN, 04 Mac 2008.

* Setelah aku membuat review berkaitan Duyung kat bawah, ada yang bersikap sinis dengan menyatakan artikel ini akan ditapis untuk siaran akhbar. Well... uols silap! ;P

4 comments:

Meen Zuleyka said...

Syabas!

sinaganaga said...

Pssst! Bila nak tulis rencana pasal mamat2 SMS yang tak jadi saintis (tapi berjaya dalam bidang seni & sastera) untuk akhbar kau ni? Ha ha.

areyoung said...

meen ~ ;P

naga ~ bila boleh jumpa utk interbiu? hahah.

9w2yvf - VF @ Yusairi said...

aku tetap support saiful apek...

regards,
yusairi
(your old friend).