Saturday, March 01, 2008

Buat pertama kalinya, aku masukkan artikel yang aku tulis kat sini. Bukan sebab apa, tapi sistem prestige down jadi ini sebagai perisai supaya aku tidak dipanggil ketika sedang enak bercuti ;P

AYU BAGAI 'CINDERELLA' OIAM

OLEH sebab peringkat akhir One In A Million (OIAM) musim kedua tidak dapat dilangsungkan secara ‘live’ gara-gara ketelanjuran Faizal Tahir tempoh hari, suasana di Stadium Malawati terasa hambar biar pun jam sudah menunjukkan hampir 8.30 malam. Hal ini terasa kerana di majlis-majlis hiburan yang disiarkan secara langsung di kaca TV, penonton biasanya mengambil tempat lebih awal, jadi debaran untuk majlis bermula sepatutnya sudah mula terasa apatah lagi rakaman akan disiarkan tepat jam 9.00 malam di 8TV.

Majlis dimulakan dengan persembahan pembukaan daripada peserta top 9 wanita iaitu Rina, Tiara, Intan dan Joni yang membawakan lagu Lady Marmalade diikuti peserta top 9 lelaki yang terdiri daripada Roni, Iz, Shone, Mark dan AB dengan lagu Alright Now. Pembukaan yang baik, namun kehangatan majlis hanya terasa apabila muncul kelibat tiga peserta akhir iaitu Ayu, Shila dan Sarah di atas pentas. Membawakan lagu Destinasi Cinta, suasana dewan mulai dipenuhi sorakan daripada penyokong masing-masing.

Momentum OIAM terus mencanak apabila gandingan pengacara kacak-jelita, Awal Ashaari dan Marion Counter menyatakan sudah tiba masanya untuk mengumumkan perjalanan siapakah yang terhenti di awal acara malam itu. Sejurus nama Sarah diumumkan, sorakan memenuhi dewan kerana keputusan itu amat menyedihkan biarpun ia memenuhi kebanyakan telahan. Sarah kelihatan menahan perasaan ketika menyanyikan lagu Fantasia Bulan Madu dan sebelum menamatkan persembahan, dia bagai melepaskan geram apabila melakukan ‘ad-lips’ yang mengundang tepukan gamat penonton di dalam stadium.

Persembahan diteruskan dengan lagu pilihan juri. Ayu menyanyikan lagu Samudera manakala Shila membawakan Contigo En La Distancia. Syafinaz dan Paul dilihat kurang berpuas hati dengan persembahan lagu pertama mereka ini namun kritikan kepada persembahan Ayu dilihat lebih kepada unsur fizikal di mana Paul turut menggunakan perkataan ‘ugly duckling’ yang membuatkan penyokong Ayu berbunyi tidak setuju. Shila pula dikatakan kurang menjiwai lagu yang pernah dibawakannya di konsert mingguan dengan cemerlang hinggakan raut wajah Syafinaz jelas hampa sebaik sahaja Shila menyudahkan lagu Sepanyol itu.

Seterusnya, Ayu dan Shila tampil dengan lagu pilihan masing-masing. Saat inilah, Ayu mencuri serpihan penyokong Sarah untuk memihak kepadanya apabila lagu Ceritera Cinta yang dibawa disifatkan oleh Syafinaz sebaik penyampaian penyanyi asalnya, Jaclyn Victor. Bukan itu sahaja, Ayu berjaya membawa karakter lagu tersebut dengan cukup baik sehinggakan Paul yang terkenal dengan ‘hati kering’ turut mengakui dapat merasakan emosi Ayu yang terbias begitu jujur.

Persembahan Shila menerusi lagu baru ciptaan Aubrey Suwito dan Tinta S iaitu Memori Tercipta bagaimana pun mendapat respon berbeza. Paul menyatakan dia tidak terkesan dengan lagu berkenaan manakala Syafinaz pula memberikan komen yang lebih lembut dengan meluahkan perasaan fahamnya akan kesukaran membawakan sebuah lagu baru yang mampu mencuri perhatian ketika kali pertama diperdengarkan.

Sejurus kemudian, Ayu meneruskan perjuangan dengan menyanyikan lagu ciptaan Aubrey Suwito dan Habsah Hassan, Hanya Di Mercu. Dia bertuah kerana lagu ini tidak dapat dinafikan cukup menarik dan keupayaan vokal Ayu membuatkannya begitu memikat telinga. Biarpun sedikit ‘terkucil’, Ayu tetap mendapat komen yang positif. Syafinaz sudah mula memberi ‘hint’ kepada pengundi untuk menyokong Ayu sekiranya mereka inginkan satu muka baru dalam industri muzik manakala Paul pula biar pun mengakui ini bukan persembahan yang terbaik, namun katanya Ayu berbaloi untuk meraih sokongan.

Pun demikian, persembahan penutup daripada Shila yang melagukan medley Oops I Did It Again dan Stuck kembali membuatkan dewan bergema dengan tepukan. Shila yang diketahui lebih senang membawakan lagu-lagu rancak seperti ini begitu bergaya dan cemerlang membawakan lagu-lagu kegemarannya itu. Persembahan dinamik ini membuatkan unsur suspen mulai terasa kerana kedua-dua peserta akhir ini jelas sama hebatnya.

Meminjam kata-kata Ketua Pegawai Eksekutif 8TV, Ahmad Izham Omar, Ayu, Shila dan Sarah merupakan finalis terbaik yang pernah dilahirkan dalam mana-mana rancangan pencarian bakat oleh 8TV sebelum ini. Justeru, biar siapa pun yang menang ketiga-tiga mereka diketahui umum sememangnya berbakat besar.

Namun, malam kelmarin ternyata milik Ayu. Daripada 167, 977 undi Ayu memonopoli 62 peratus manakala Shila pula hanya mencatat 38 peratus. Persis kisah klasik Cinderella moden, pada awalnya siapa dapat menyangka peserta dari kampung terpencil di negeri bawah bayu yang pernah gagal untuk mara ke peringkat akhir OAIM musim pertama ini bakal dinobatkan sebagai juara OIAM musim kedua? Kini, ‘Cinderella’ itu bakal memulakan babak baru dalam hidupnya sebagai ‘jutawan’ dan penyanyi di mana single pertamanya, Hanya Di Mercu sudah mula ke udara di stesen-stesen radio semalam!

MENARIK SEPANJANG MAJLIS

* Kata-kata Awal ketika Ayu diberi tepukan gemuruh untuk lagu Hanya Di Mercu cukup pedas namun menarik. Katanya, “Sepanjang konsert mingguan OAIM berlangsung tiada orang nak sorak apabila nama Ayu diumumkan. Tapi malam ini, sana sini ada penyokong Ayu. Di mana anda selama ini?”

* Darling hadir bersama buah hatinya yang merupakan ketua unit hiburan di sebuah penerbitan. Mereka sama-sama mengenakan baju berwarna merah.

* Zahid AF2 pula hadir bersama rakan-rakan termasuk pemenang ‘Malaysian Most Beautiful’, Nita yang digosipkan bercinta dengannya.

* Penonton yang disifatkan Shila antara penyokong istimewanya iaitu Alif OIAM1 turut hadir memberikan sokongan.

* Majlis di Stadium Malawati kelmarin berlangsung dengan lancar namun segalanya punah apabila penonton yang berada di tempat duduk bahagian atas membaling kertas keras berbentuk tangan yang disediakan pihak penaja ke tengah-tengah dewan. Tindakan tidak bermoral ini membuatkan penonton yang berada di tempat duduk bawah terpaksa menutup kepala untuk mengelak daripada terkena balingan mereka. Insiden ini juga membuatkan ada penonton yang cedera ringan.

MAHU BELI RUMAH, BUAT GIGI...

SEUSIA acara kelmarin, Ayu ditemu bual pula oleh pihak media. Jelas, Ayu kelihatan kekok dan masih tetap dengan jawapan ‘naif’ apabila ditanya berkaitan kemenangan dan hala tujunya selepas ini. Ikuti antara temu bual yang berlangsung semalam.

APAKAH YANG AYU RASA SEKARANG?
Tau tak apa yang jadi sekarang, itulah yang Ayu rasa.

BAGAIMANA PERASAAN AYU APABILA SARAH TERSINGKIR DI AWAL ACARA?
Terus terang Ayu katakan, apabila Sarah tersingkir Ayu rasa lega, agak gembira dan keyakinan diri terus meningkat kerana dia memberikan saingan yang sengit.

AYU TAK TAKUT BERLAWAN DENGAN SHILA?
Ayu tak takut sebab kami sama-sama berlawan dengan diri sendiri.

APA PENDAPAT AYU TENTANG KOMEN PAUL DAN SYAFINAZ?
Ayu ambil komen Paul dan Syafinaz sebagai panduan. Macam apabila Paul cakap Ayu ‘ugly duckling’, Ayu mahu saja katakan padanya ‘macamlah dia kacak sangat’ tapi Ayu tak akan berbuat demikian (disambut ketawa semua yang hadir).

APA AYU NAK BUAT SELEPAS INI?
Macam Ayu katakan sebelum ini, Ayu mahu membeli sebuah rumah untuk keluarga dan pergi jumpa doktor gigi.

APAKAH AYU MASIH TIDAK YAKIN DENGAN BAKAT SEHINGGA TETAP DENGAN KEPUTUSAN MAHU MEMBETULKAN GIGI?
Sebenarnya Ayu mahu membetulkan gigi sebaik tamat sekolah lagi. Ayu sudah mendaftar (di klinik gigi) pun, tapi sering tertangguh kerana banyak kerja dan kemudiannya menyertai OIAM.

APA YANG AYU ‘JUMPA’ DALAM DIRI SETELAH MENYERTAI PERTANDINGAN INI?
Ayu ganas sedikit orangnya, tetapi menyanyi lagu balada. Jadi selepas ini tidak kenalah kalau Ayu tetap dengan jeans koyak tetapi menyanyikan lagu-lagu begini.

4 comments:

Pa'chik said...

ala... aku dah lama berenti tengok rencangan nyanyi-nyanyi tibi-sungguh-sungguh ni...

areyoung said...

bagus laa.. mende laro suma tuhh

meenzuleyka said...

mende laro!...hmmm i suka baca sinar harian bhgn hiburan...mcm kenal jer penulis tu kan...

areyoung said...

Eh meen, u ada dengar tak ura-ura bacaria nak kasi hadiah gitar kat pembaca dia. Dasattt.