Wednesday, September 27, 2006

Manusia Berselirat

Ada satu tabiat pada diri yg dari dulu buat aku rasa nak muntah sebab benci. Ianya bila aku sedih @ resah @ rimas.

Sewaktu aku tengah rasa perasaan2 yang tak best tu, aku akan rasa serabut, pastu aku akan menyanyi lagu2 yg ada dalam simpanan otak dalam hati. Boleh gitu?

Bayangkan aku tengah frust.. nak cari kedamaian.. patutnya mengingat istighfar @ ayat2 lazim tapi secara otomatik yang akan berdengung di jiwa adalah lagu!

Gila.

13 comments:

oe~ said...

manusia berselirat di pasar ramadhan

sinaganaga said...

Gila!

thesandman said...

Ah... kisah kehidupan yang mengilhami buat aku.

Kita semua manusia. Manusia suka berdendang dan bersenandung tentang perasaan dan jiwa-jiwa.

Ayuh - Teruskan hidup!

Rjuna said...

lain kali aku tak send lagu lah camni

nanti kau gila pulak

Gadis di Tepi Tingkap said...

ya, jahat sungguh 'lagu' itu!!

me! said...

aku plak kalo rasa sedih @ resah @ rimas, aku akan tido...lepas tido mesti dah ilang rasa tu.

mba said...

terima kasih atsa kunjungan.

Atok said...

lumrah manusia... tiada apa yg harus 'digilakan' :)

salam....

debikdebuk said...

sama la aku dengan me!... risau je tido.. bila bangun risau balik.. tido... bangun je risau balik.. pastu tido..bila bangun risau balik.. tido... bangun je risau balik.. pastu tido..bila bangun risau balik.. tido... bangun je risau balik.. pastu tido.... bila bangun risau balik.. tido... bangun je risau balik.. pastu tido..YANG KAU GI BACA BANYAK KALI AYAT NI NAPER???

Sunan_Jati said...

hi sj jer singgah.. sj nk kongsi ngan awak jer..




Kehebatan dan janji Allah kepada kita. Teruskan perjuangan...........Punca kekuatan kita.

-NHM-

JANGAN MENGELUH ..........

Kita selalu Bertanya....................dan Al-Quran sudah
menjawabnya.................


KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
"Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan
mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg
sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan,
sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

- Surah Al-Baqarah ayat 216


KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya."

- Surah Al-Baqarah ayat 286


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?

QURAN MENJAWAB
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati,
padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg
beriman."

- Surah Al-Imran ayat 139


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala
kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan
kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan
perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di
daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The
Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai
kemenangan)."


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan
mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat
kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"

- Surah Al-Baqarah ayat 45


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta
mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?

- Surah At-Taubah ayat 111


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya
kepadaNya aku bertawakkal."

- Surah At-Taubah ayat 129


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya
tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."

- Surah Yusuf ayat 12

selipar said...

pandai2 je ngata aku...

ni yang dah sebulan lebih tak update2 apa cite? sibuk sangatlah tu...

sinaganaga said...

aku suka kau. aku sudah link blog kau ke blog aku. update le blog kau.

areyoung said...

Oe ~ Selamat hari TERAKHIR raya

Sinaganaga ~ Aku masih mencuba utk menjadi segila engkau.. haha

Sandman ~ Ya ya.. tapi aku tau ko mmg suka 'lagu jiwa' kan?

Rjuna ~ Jgn gitu rjunaku.. nanti camana aku nak salin lirik lagu bila dihambat dateline?

Gadis Kat Tingkap ~ 'Lagu' tu mmg jahat.. suka kacau kita yg tak suka emo2 nih! ;P

Me! ~ Hahaha.. cuti hari tu puas tido?

MBA ~ My pleasure ; )

Atok ~ Menjadi GILA juga adalah lumrah manusia.. hehe

Debikdebuk ~ Ko mmg penghibur yg tabah.. sanggup taip panjang2..haha!

Sunan jati ~ Alhamdulillah.. terima kasih atas komen membina saudara. Yang lain take note tiru cam Sunan oke?

Selipar ~ Tapi aku masa mula2 berblogging rajin hapa..? ; P

Sinaganaga ~ Nak tau, aku penah tanya Vovin lama dulu masa dia cakap dia lepak ngan ko. Dia kata sinaganaga tak hensem.. huhu