Saturday, September 13, 2008

Hidup memang palat - Abu

SEBUAH lukisan yang cantik mungkin terdiri daripada bauran pelbagai warna, namun lukisan yang unik dan mahal tidak mustahil hanya terhasil daripada satu atau dua warna sahaja. Jika dirujuk kepada cabang seni yang lain - seperti filem atau muzik misalannya, ketidaksempurnaan tidak semestinya bermakna sesebuah karya itu murahan.

Dalam Kami The Movie, ketidaksempurnaan mendukung semangat indie yang menjadi inti pati filem arahan pasangan suami isteri, Effendee Mazlan dan Fariza Azlina Isahak. Hinggakan, serba sedikit kecacatan pada sudut teknikal dan wajah tanpa mekap Liyana Jasmay akan membuatkan kita menganggapnya sebahagian isi yang menyempurnakan filem ini. Jika yang menontonnya adalah seorang remaja urban, maka ini satu bonus untuk anda. Ini kerana, apa yang dipaparkan dalam filem ini agak dekat dengan realiti sebenar kehidupan.

Kami The Movie sebenarnya sebuah projek seni yang dibuat ‘step by step’ oleh Red Films. Bermula dengan beberapa siri gig percuma diikuti tayangan drama bersirinya di kaca TV, klimaks kepada pengikut KAMI ialah tayangan filem. Sudah tentu, apa yang terpapar dalam filem mempunyai rantaian dengan drama bersiri namun satu yang harus ditabik pada sutradara dan penulis skrip, mereka yang tidak mengikuti keseluruhan drama pun masih boleh memahami dan mengikuti perjalanan cerita tanpa masalah. Tapi sudah tentu, mereka yang mengikuti karya ini dari akarnya akan lebih menjiwai apa yang mereka tonton di layar lebar.

KAMI mengisahkan lima anak muda yang memikul masalah masing-masing. Kesemua mereka mempunyai rahsia hidup dan perasaan terpendam yang membelit hidup. Masalah keluarga, cinta, dadah dan pengaruh rakan sebaya menjadi tunjang permasalahan setiap watak. Apabila kesemua subjek dan masalah diadunkan, lahirlah sebuah karya yang mewakili apa yang berlaku pada anak muda setiap zaman.

Kisah bermula apabila Abu (Nas-T) melarikan diri dari rumah pemulihan akhlak untuk meraikan hari terakhir Lynn (Liyana Jasmay), Sofie (Juliana Evans) dan Adii (Zayanah Ibrahim) menamatkan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia mereka bersama Ali (Syarul Ezani). Sejak penyatuan kembali lima sahabat ini, hidup mereka dipenuhi ceria apatah lagi mereka berkongsi minat yang sama iaitu mendengar dan mengikuti konsert gig.

Masing-masing sebenarnya menyimpan rahsia. Lynn contohnya, sedaya upaya berahsia bahawa dia merupakan penulis sebuah kolum dalam majalah yang menggunakan nama Teka Teki setelah dia mengkritik pedas ‘band’ Ali dalam satu tulisannya. Ali pula bergelut dengan masalah keluarga setelah ibunya meninggalkan bapanya demi bersama lelaki lain. Abu terlibat dengan pergaduhan dan kecurian kerana kemarahan bapa yang tidak pernah surut, Sofie kecewa apabila ibunya tidak mahu melepaskannya hidup berdikari manakala Adii pula menghadapi kesukaran menemui pasangan hidup yang sesuai. Masalah yang melingkari hidup sekawan ini meruncing apabila ‘kisah lama’ Lynn ketika di kampung dahulu kembali menghantui hidupnya.

‘KAMI’ mungkin diangkat menjadi tajuk filem kerana penceritaan yang merujuk kepada lima anak muda ini. Dari segi lain, KAMI merupakan tajuk majalah ‘indie’ yang diusahakan oleh Lynn. Bukan itu sahaja, kaitan ‘indie’ dengan filem ini juga tercermin pada nilai bajet pembikinannya yang kurang daripada RM1 juta ringgit, jauh lebih rendah berbanding apa yang biasa dikeluarkan untuk sebuah filem arus perdana. Dengan bajet serendah itu, KAMI boleh dikatakan bergantung sepenuhnya pada kekuatan skrip dan olahan sutradara. Melihat dari sudut itu, filem ini boleh dianggap berjaya malah jauh lebih menarik jika dibandingkan dengan beberapa filem kita yang menggunakan bajet jauh lebih besar.

Ada lagi faktor yang mampu menarik minat penonton ke panggung untuk menonton KAMI selain kerana filem ini sudah menghimpun ‘fan base’ sendiri menerusi tayangan drama bersirinya sebelum ini. Tidak dapat dinafikan, ‘tagline’ nakal yang digunakan iaitu ‘Hidup memang palat, tapi esok masih ada’ pasti mengundang seribu satu pertanyaan sejauh mana relevannya ungkapan itu dengan KAMI. Sesungguhnya ‘tagline’ yang sebegitu, ditambah pula dengan dialog yang bersahaja dan semberono menjadi nilai tambah ‘indie’ bagi KAMI selain lagu-lagu nyanyian Meet Uncle Hussain, Laila’s Lounge, Bittersweet dan kumpulan underground lain *(MUH underground ke? Btw, aku rasa vokal Lan terlalu sedap untuk sebuah band undergound. Huhu!)

Oh dan sekadar nota, kalaulah KAMI keluar pawagam lewat sepuluh tahun lalu ketika gig menjadi fenomena yang jauh lebih meriah berbanding sekarang, tentu filem ini senang-senang pecah panggung!
Filem Kami The Movie akan mula ditayangkan di seluruh pawagam bermula hari raya pertama ini.


*Sian Abu (tido bawah)... dia selalu menumpang.

12 comments:

boe~ said...

Selamat Berpuasa
Selamat Hari Jadi
Selamat Hari Raya
Semoga Sihat Sejahtera
Semoga Genbira...:)
Semoga berada di jalan yg lurus
Semoga Beroleh Kejayaan Di Dunia dan Di Akhirat.

shazrol said...

http://www.shazrol.blogspot.com/

tukar rupa je tapi jiwa masih sama sepertimana yg ditiupkan dulu.

Salam Ramadhan.

http://indeworkshop.blogspot.com/
yang ini adalah projek inde yg terbaru Aida-pandangan dan sokongan diperlukan :)

siku lipat said...

really looking forward untuk melihat movie ini nanti.

tegezoot said...

selamat hari raya!

areyoung said...

Oe ~ Terima kasih kerana tak penah lupa : D

mrroy ~ Salam ramadan : )

siku lipat ~ Mesti! ; )

tegezoot ~ Selamat Hari Raya gak : )

13may said...

selamat hari raya!

Pa'chik said...

oit oit... apa benda cerita budak kelantan tu weh? kesah apa? buleh rebiu dak? tulung! tulung!!

kidd said...

salam..

sekarang pun gigs meriah apa...

nice entry, btw.

godspeed

Unknown said...

Kami memang ada 'rasa'. Lovvve it!!

Pegawai Khalwat said...

tak dapat nak komen.

tak ada duit nak tengok. habis ke raya.

blackpurple @ jowopinter said...

Salam Syawal!

kingbinjai said...

kureng...