Monday, December 24, 2007

Mell (i)

Mell kata Sha nak mintak cerai.

Dia kata camtu ketika kami lepak-lepak sementara b pergi menghambakan diri pada kerja dan sya ke kedai letrik berdekatan tengok tv. Masa tu kami borak-borak, sama macam dulu.

Kata Mell, masalah punca dari mak bapak mentua dia. Yang macam haram.

“Dorang suruh gua kerja. Gaji tujuh, lapan rat pun takpe janji kerja. Masalahnya gua takleh Da. Dari dulu mana gua pernah kerja,” katanya konfiden.

Dia pandang muka aku kejap, pastu hirup teh tarik. Aku buat-buat layan mesej.

“Dulu masa baru kawin, masa gua baru dapat duit projek setengah juta. Berapa lama gua tak kerja? Malam-malam pergi lepak, minum.. huha-huha. Gua tak kerja pun? Pasal masa tu dia tak nak blah. Pasal sekarang? At least masa tu gua tak sakit da.. macam sekarang.” Mell bebel lagi. Aku diam je walaupun aku tau duit tu dia dapat sebab jual tanah atuk dia sebenarnya.

Mell pandang langit.

Terus aku teringat waktu dulu kat bawah ofis konsert, kitorang selalu lepak Anandur lepas abis kerja. Satu petang, Mell cakap dengan aku satu hari nanti dia nak migrate. Dia kata life kat Malaysia tak seronok, orang tak open. Lagi pun dia terlalu kecewa dengan hidup. Banyak sangat kisah pedih yang dia hadap dari kecik. Bila dah besar, dia rasa banyak sangat konflik yang bergayut kat bahu dia kesan banyak pendam perasaan dari kecik. Dari sekian banyak petang yang kami lepak, petang tu aku paling ingat sebab petang tu Mell cerita kat aku, dia pernah tunjuk fuck pada langit sebab dah tension sangat.

“Ko lepas je la Mell dah dia nak sangat..” aku. Nada malas. Dah tak betah ber-lu-gua-lu-gua lagi dah. Konsert pun dah lingkup gamaknya?

Mell urut hidung pastu geleng kepala. Kemudian, dia tekan-tekan salah satu telefon bimbit yang dia ada. Sejurus pastu, dia dekap telefon ke telinga.

“Gua nak tanya member gua.. ada tak hakim yang boleh keluarkan arahan tak dibenarkan bercerai?” terang Mell tanpa disoal.

Aku diam je. Suka hati lu.

10 comments:

zizie ali said...

sambung. jgn tak sambung.

oe~ said...

lu punya cerita lawak la beb. dialog pun ok. happy ending. wa caya lu bebb..

Pa'chik said...

haha.. tapi kan.. banyak kadi kat melaya ni kurang memihak kepada wanita lah... walau terang si lelaki melanggar janji dalam lafaz taklik semasa kawen dulu...

kalau dia jumpa kadi jenih tuh.. menang lah si mell tuh...

err... tapi mell kena ada kerja dulu lah...

areyoung said...

zizie ~ mmg tengah tunggu 'sambungannya' ni ;P

oe ~ err.. mana lu tao happy ending?

pa'chik ~ dia mmg tgh kelam kelibut cari kerja skrg ni ; )

oe~ said...

ending part(i) tu le.. "aku diam je. suka hati lu"
wa suka cara lu tulis cerita ni :)

sinaganaga said...

Suruh dia telefon Lokman Hakim la weh! Ha ha.

sinaganaga said...

'Hakim' juga hapaaaa!

kingbinjai said...

well...

rena said...

atuk mell ada tanah lg tak?
klau ada, suruh mell jual

blackpurple @ jowopinter said...

Jawa: Dia ni artis ke?

Jamlus: Isk! Kau ni! Asal cerai-berai jer mesti kau ingat artis ek...!