Friday, March 21, 2008

Akhirat yang hazab

AKU sangkakan perasaan benci akan kebah memandangkan aku menonton Akhirat lewat Selasa lepas. Tapi tak.

Bayangkan. Habis saja tayangan aku membuat beberapa kesimpulan. Pertama, aku membuat rumusan bahawa inilah filem paling tepat untuk menimbulkan ketegangan kaum, fikiran atau apa saja yang seumpamanya. Sebab, selepas habis menontonnya kau akan rasa nak merusuh. Kedua, bagi tau aku apa kata makian paling sucks yang boleh diberikan kepada sesuatu produk yang mengecewakan. Sebab kalau ada, aku mahu kalungkan di leher pengarahnya.

Aku tak tau apa yang ada dalam fikiran Vanidah Imran sampai dia mau membintangi filem ni. Kata seorang kakak, Vanidah tak bersalah sebab skrip yang mula-mula diberi kepadanya tidak sama apabila penggambaran berlangsung. Aku rasa, itulah alasan paling baik boleh terluah dari mulut Vanida sebab dia pun mesti malu melihat hasil filem ini.

Akhirat mempersembahkan sinopsis yang cukup menarik. Katanya: Akhirat merupakan senaskhah coretan tinta hitam yang membelenggu kehidupan seorang wanita suci kerana nafsu serakah manusia durjana. Akibat dari tragedi malang itu kehidupan Mira semakin pudar setelah dia disahkan menghidap penyakit yang amat menggerunkan. Konflik melanda apabila dia tidak dapat menyempurnakan tanggungjawabnya sebagai isteri...

WAH, WAH , WAH. Kemain lagi sinopsisnya. Taglinenya pulak – the beginning of the end katanya. Tang mana akhiratnya dalam ini cerita, aku pun tatau!

Pernah dengar bagaimana filem dengan elemen porno nyaris-nyaris meruntuhkan industri perfileman Indonesia dan membuatkan filem-filem Bollywood menjadi murahan? Bagi aku, inilah filem yang boleh menjadikan trend ini terjebak ke Malaysia jika dibiarkan. Plot sukati pakcik dia, skrip huru-hara, skor muzik ketinggalan zaman dan aku tak nampak tang mana best-nya sinematografi bagi filem ini sekali pun pengarah fotografinya diambik nun dari Mumbai. Kalut.

Jalan cerita bancai. Tau siapa paling aku kesian? Ustaz Asri dari kumpulan nasyid Rabbani tu. Tah sapa punya kerja, dipanggilnya ustaz yang tak bersalah ni untuk membaca doa bagi kesejahteraan filem ini sebelum tayangan. Aku pasti, ustaz mesti beristighfar apabila perlu menonton bagaimana unsur seks dimainkan untuk membeliakkan mata penonton kemudiannya. Hello... kalau betul filem ini mahu memasukkan elemen moral, Mira takkan senang-senang pakaikan adiknya dengan baju terbelah sampai bontot pastu disuruh tidur dalam biliknya. (Itu lagi menyeksa laki adalah ;P). Untuk mengaburi mata, dipakaikan pula bapak Mira (Jins Dhamsuddin) dengan songkok, pastu Mira dan suaminya berbusana batik tanpa mengira waktu.

Tau kenapa aku marah sangat? Kerana aku pernah menonton Virgin, filem yang berkisar bagaimana seorang gadis cuba mempertahankan daranya, yang dibikin di Indonesia, namun unsur seks yang dieksploitasi di dalam situ pun tidak sebusuk Akhirat. Sama ada penulis skrip dan pengarahnya terlalu risau yang penonton Malaysia ini bangang sehingga susah nak faham maka perjalanan cerita terlalu tertumpu untuk memahamkan audien bahawa Mira tak dapat main dengan suaminya kerana HIV positif; atau dia memang mahu menggunakan seks sebagai senjata pelaris filem ini, tak tahulah aku.

Yang nyata, ia dilakukan secara keterlaluan. ‘Balik hantar bil air’, ‘I wanna make love with u’, ‘sori pasal pagi tadi..’, ‘kita dah lama tak bersama..’ dan banyak lagi diungkapkan semata-mata mahu menunjukkan betapa gersangnya husben si Mira ini tadi. Akibat terlalu lama dan syok menumpukan perhatian dalam soal memahamkan penonton tentang hal inilah, berlaku kebodohan melampau apabila plot bergerak macam siput tapi huru-hara. Jalaludin Hasan muncul dalam dua scene sebagai ketua penyangak penuh misteri, pastu wataknya lenyap begitu sahaja. Adi Putra pula ditampilkan kemain samseng, tapi kena tangkap polis sekelip mata. Dan apa gunanya lagu-lagu dalam filem ini? Tolonglah. Biarkan Bollywood dengan cara mereka dan belajarlah dari kegagalan teruk Diva.

Aku fikir begini. Mungkin masa mula-mula nak buat filem ini mereka mahu sesuatu yang melankolik dan boleh mengalirkan air mata. Di pertengahan produksi, mereka mungkin bertukar fikiran dan mahukannya lebih kepada muzikal tapi sudahnya, mereka terfikir pula untuk memasukkan unsur komedi. Agaknya itulah pasal laki Mira mengungkapkan dialog ‘Mira demam dan cirit birit dari tadi’ ketika mahu memberitahu isterinya itu perlu dihantar ke hospital a.s.a.p.

Kalau tanya pendapat aku, jangan la pergi tengok filem ni. Tapi kalau rasa dah kemaruk sangat dengan serba sikit elemen seks yang terhidu di dalamnya, pergi cari bisidi kaler langit lagi baik!

Wednesday, March 05, 2008

Novel Duyung jadi 'spoiler'

“JADI, inilah filem yang mensasarkan kutipan 10 juta?” itulah yang terdetik di hati penulis setelah berkesempatan menonton filem tersebut ketika tayangan malam gala yang berlangsung baru-baru ini.

Dalam Duyung hasil kerja CGI yang dibuat wajar dipuji, membuatkan adegan Jimmy (Saiful Apek) memberi makan burung di atas tapak tangannya begitu menghiburkan. Begitu juga bagi adegan yang menampilkan duyung berenang di dalam air, Maya Karin telah membuktikan dirinya masih lagi perenang profesional biar pun gelaran itu didukungnya pada zaman kanak-kanak.

Sebahagian daripada kos RM2 juta yang diperuntukkan untuk filem ini barangkali teragih pada sudut logistik di mana penggambaran Duyung dijalankan di Pulau Sipadan yang terkenal antara perairan tercantik di dunia. Kepayahan yang digambarkan oleh pengarah filem ini, Profesor Madya A. Razak Mohaideen juga terpamer dari cuaca panas yang memayungi Pulau Maiga dan Pulau Mabul, penempatan atas air yang menjadi latar filem ini.

Satu perkara yang harus dipuji, Duyung membawa nafas baru dalam industri perfileman apabila Malaysia juga mampu tampil dengan sebuah filem yang tidak hanya mempertaruhkan keindahan negara luar yang menjadi trend dalam kalangan pengarah filem satu ketika dahulu. Seperti kata Razak, filem ini sekurang-kurangnya mampu mempertontonkan sebuah khazanah negara yang tidak ternilai kepada penonton dari luar.

Di barat, unsur ‘spoiler’ sangat dielakkan kerana ia boleh mempengaruhi sambutan penonton. Malah, pelakon besar seperti Kevin Spacey sendiri pernah meminta namanya tidak diletakkan dalam senarai pelakon utama filem ‘Seven’ semata-mata kerana hal ini. Pun demikian, Duyung mengabaikan aspek ini apabila perbezaan dari segi skrip mahu pun jalan cerita dengan novel yang dilancarkan pada 24 Januari lalu sangat nipis. Malah sekali pun filem ini diangkat ke layar lebar daripada novel sekali pun, beberapa ‘twist’ seharusnya dilakukan untuk mengelakkan penonton berasa bosan kerana sudah dapat menelah lebih 95 peratus perjalanan ceritanya.

Selain itu, genre filem fantasi bukanlah alasan bijak untuk menyediakan pakaian yang hampir sama seisi kampung. Mungkin di lain kali, pembikin filem tempatan boleh mengambil berat sedikit aspek begini kerana biar pun dianggap remeh, ia boleh mengurangkan nilai sesebuah filem di mata penonton sekarang yang dilambakkan dengan pilihan filem yang pelbagai.

Kalau pun kita tidak mampu menghasilkan filem hebat dengan bajet puluhan juta, sekurang-kurangnya kita mengambil perhatian kepada unsur-unsur kecil sebegini yang masih berada di dalam lingkungan kemampuan kita untuk dititikberatkan. Tindakan segelintir penonton tempatan yang mendabik dada tidak mahu menonton filem sendiri sememangnya tidak wajar, namun pembikin filem sendiri seharusnya lebih cermat untuk mengelakkan penonton sedia ada tidak kecewa.

Apa-apa pun, penghasilan Duyung wajar dibanggakan kerana seperti Cicakman, ia diharapkan menjadi evolusi atau titik tolak kepada penghasilan filem yang lari daripada beberapa subjek klise yang menghiasi wajah filem kita sekian lama.

SINAR HARIAN, 04 Mac 2008.

* Setelah aku membuat review berkaitan Duyung kat bawah, ada yang bersikap sinis dengan menyatakan artikel ini akan ditapis untuk siaran akhbar. Well... uols silap! ;P

Saturday, March 01, 2008

Buat pertama kalinya, aku masukkan artikel yang aku tulis kat sini. Bukan sebab apa, tapi sistem prestige down jadi ini sebagai perisai supaya aku tidak dipanggil ketika sedang enak bercuti ;P

AYU BAGAI 'CINDERELLA' OIAM

OLEH sebab peringkat akhir One In A Million (OIAM) musim kedua tidak dapat dilangsungkan secara ‘live’ gara-gara ketelanjuran Faizal Tahir tempoh hari, suasana di Stadium Malawati terasa hambar biar pun jam sudah menunjukkan hampir 8.30 malam. Hal ini terasa kerana di majlis-majlis hiburan yang disiarkan secara langsung di kaca TV, penonton biasanya mengambil tempat lebih awal, jadi debaran untuk majlis bermula sepatutnya sudah mula terasa apatah lagi rakaman akan disiarkan tepat jam 9.00 malam di 8TV.

Majlis dimulakan dengan persembahan pembukaan daripada peserta top 9 wanita iaitu Rina, Tiara, Intan dan Joni yang membawakan lagu Lady Marmalade diikuti peserta top 9 lelaki yang terdiri daripada Roni, Iz, Shone, Mark dan AB dengan lagu Alright Now. Pembukaan yang baik, namun kehangatan majlis hanya terasa apabila muncul kelibat tiga peserta akhir iaitu Ayu, Shila dan Sarah di atas pentas. Membawakan lagu Destinasi Cinta, suasana dewan mulai dipenuhi sorakan daripada penyokong masing-masing.

Momentum OIAM terus mencanak apabila gandingan pengacara kacak-jelita, Awal Ashaari dan Marion Counter menyatakan sudah tiba masanya untuk mengumumkan perjalanan siapakah yang terhenti di awal acara malam itu. Sejurus nama Sarah diumumkan, sorakan memenuhi dewan kerana keputusan itu amat menyedihkan biarpun ia memenuhi kebanyakan telahan. Sarah kelihatan menahan perasaan ketika menyanyikan lagu Fantasia Bulan Madu dan sebelum menamatkan persembahan, dia bagai melepaskan geram apabila melakukan ‘ad-lips’ yang mengundang tepukan gamat penonton di dalam stadium.

Persembahan diteruskan dengan lagu pilihan juri. Ayu menyanyikan lagu Samudera manakala Shila membawakan Contigo En La Distancia. Syafinaz dan Paul dilihat kurang berpuas hati dengan persembahan lagu pertama mereka ini namun kritikan kepada persembahan Ayu dilihat lebih kepada unsur fizikal di mana Paul turut menggunakan perkataan ‘ugly duckling’ yang membuatkan penyokong Ayu berbunyi tidak setuju. Shila pula dikatakan kurang menjiwai lagu yang pernah dibawakannya di konsert mingguan dengan cemerlang hinggakan raut wajah Syafinaz jelas hampa sebaik sahaja Shila menyudahkan lagu Sepanyol itu.

Seterusnya, Ayu dan Shila tampil dengan lagu pilihan masing-masing. Saat inilah, Ayu mencuri serpihan penyokong Sarah untuk memihak kepadanya apabila lagu Ceritera Cinta yang dibawa disifatkan oleh Syafinaz sebaik penyampaian penyanyi asalnya, Jaclyn Victor. Bukan itu sahaja, Ayu berjaya membawa karakter lagu tersebut dengan cukup baik sehinggakan Paul yang terkenal dengan ‘hati kering’ turut mengakui dapat merasakan emosi Ayu yang terbias begitu jujur.

Persembahan Shila menerusi lagu baru ciptaan Aubrey Suwito dan Tinta S iaitu Memori Tercipta bagaimana pun mendapat respon berbeza. Paul menyatakan dia tidak terkesan dengan lagu berkenaan manakala Syafinaz pula memberikan komen yang lebih lembut dengan meluahkan perasaan fahamnya akan kesukaran membawakan sebuah lagu baru yang mampu mencuri perhatian ketika kali pertama diperdengarkan.

Sejurus kemudian, Ayu meneruskan perjuangan dengan menyanyikan lagu ciptaan Aubrey Suwito dan Habsah Hassan, Hanya Di Mercu. Dia bertuah kerana lagu ini tidak dapat dinafikan cukup menarik dan keupayaan vokal Ayu membuatkannya begitu memikat telinga. Biarpun sedikit ‘terkucil’, Ayu tetap mendapat komen yang positif. Syafinaz sudah mula memberi ‘hint’ kepada pengundi untuk menyokong Ayu sekiranya mereka inginkan satu muka baru dalam industri muzik manakala Paul pula biar pun mengakui ini bukan persembahan yang terbaik, namun katanya Ayu berbaloi untuk meraih sokongan.

Pun demikian, persembahan penutup daripada Shila yang melagukan medley Oops I Did It Again dan Stuck kembali membuatkan dewan bergema dengan tepukan. Shila yang diketahui lebih senang membawakan lagu-lagu rancak seperti ini begitu bergaya dan cemerlang membawakan lagu-lagu kegemarannya itu. Persembahan dinamik ini membuatkan unsur suspen mulai terasa kerana kedua-dua peserta akhir ini jelas sama hebatnya.

Meminjam kata-kata Ketua Pegawai Eksekutif 8TV, Ahmad Izham Omar, Ayu, Shila dan Sarah merupakan finalis terbaik yang pernah dilahirkan dalam mana-mana rancangan pencarian bakat oleh 8TV sebelum ini. Justeru, biar siapa pun yang menang ketiga-tiga mereka diketahui umum sememangnya berbakat besar.

Namun, malam kelmarin ternyata milik Ayu. Daripada 167, 977 undi Ayu memonopoli 62 peratus manakala Shila pula hanya mencatat 38 peratus. Persis kisah klasik Cinderella moden, pada awalnya siapa dapat menyangka peserta dari kampung terpencil di negeri bawah bayu yang pernah gagal untuk mara ke peringkat akhir OAIM musim pertama ini bakal dinobatkan sebagai juara OIAM musim kedua? Kini, ‘Cinderella’ itu bakal memulakan babak baru dalam hidupnya sebagai ‘jutawan’ dan penyanyi di mana single pertamanya, Hanya Di Mercu sudah mula ke udara di stesen-stesen radio semalam!

MENARIK SEPANJANG MAJLIS

* Kata-kata Awal ketika Ayu diberi tepukan gemuruh untuk lagu Hanya Di Mercu cukup pedas namun menarik. Katanya, “Sepanjang konsert mingguan OAIM berlangsung tiada orang nak sorak apabila nama Ayu diumumkan. Tapi malam ini, sana sini ada penyokong Ayu. Di mana anda selama ini?”

* Darling hadir bersama buah hatinya yang merupakan ketua unit hiburan di sebuah penerbitan. Mereka sama-sama mengenakan baju berwarna merah.

* Zahid AF2 pula hadir bersama rakan-rakan termasuk pemenang ‘Malaysian Most Beautiful’, Nita yang digosipkan bercinta dengannya.

* Penonton yang disifatkan Shila antara penyokong istimewanya iaitu Alif OIAM1 turut hadir memberikan sokongan.

* Majlis di Stadium Malawati kelmarin berlangsung dengan lancar namun segalanya punah apabila penonton yang berada di tempat duduk bahagian atas membaling kertas keras berbentuk tangan yang disediakan pihak penaja ke tengah-tengah dewan. Tindakan tidak bermoral ini membuatkan penonton yang berada di tempat duduk bawah terpaksa menutup kepala untuk mengelak daripada terkena balingan mereka. Insiden ini juga membuatkan ada penonton yang cedera ringan.

MAHU BELI RUMAH, BUAT GIGI...

SEUSIA acara kelmarin, Ayu ditemu bual pula oleh pihak media. Jelas, Ayu kelihatan kekok dan masih tetap dengan jawapan ‘naif’ apabila ditanya berkaitan kemenangan dan hala tujunya selepas ini. Ikuti antara temu bual yang berlangsung semalam.

APAKAH YANG AYU RASA SEKARANG?
Tau tak apa yang jadi sekarang, itulah yang Ayu rasa.

BAGAIMANA PERASAAN AYU APABILA SARAH TERSINGKIR DI AWAL ACARA?
Terus terang Ayu katakan, apabila Sarah tersingkir Ayu rasa lega, agak gembira dan keyakinan diri terus meningkat kerana dia memberikan saingan yang sengit.

AYU TAK TAKUT BERLAWAN DENGAN SHILA?
Ayu tak takut sebab kami sama-sama berlawan dengan diri sendiri.

APA PENDAPAT AYU TENTANG KOMEN PAUL DAN SYAFINAZ?
Ayu ambil komen Paul dan Syafinaz sebagai panduan. Macam apabila Paul cakap Ayu ‘ugly duckling’, Ayu mahu saja katakan padanya ‘macamlah dia kacak sangat’ tapi Ayu tak akan berbuat demikian (disambut ketawa semua yang hadir).

APA AYU NAK BUAT SELEPAS INI?
Macam Ayu katakan sebelum ini, Ayu mahu membeli sebuah rumah untuk keluarga dan pergi jumpa doktor gigi.

APAKAH AYU MASIH TIDAK YAKIN DENGAN BAKAT SEHINGGA TETAP DENGAN KEPUTUSAN MAHU MEMBETULKAN GIGI?
Sebenarnya Ayu mahu membetulkan gigi sebaik tamat sekolah lagi. Ayu sudah mendaftar (di klinik gigi) pun, tapi sering tertangguh kerana banyak kerja dan kemudiannya menyertai OIAM.

APA YANG AYU ‘JUMPA’ DALAM DIRI SETELAH MENYERTAI PERTANDINGAN INI?
Ayu ganas sedikit orangnya, tetapi menyanyi lagu balada. Jadi selepas ini tidak kenalah kalau Ayu tetap dengan jeans koyak tetapi menyanyikan lagu-lagu begini.