Oleh kerana Ghost Rider dah diwarnai merah - aku, Maman dan Addin tergaru-garu (kepala) memikirkan apa yang berbaloi dengan RM10 kami. Aku teringin jugak nak tengok Puaka Tebing Biru, tapi sebab Maman dah bagi amaran dia tak nak aku menyesal seperti dia beberapa hari sebelumnya, hasrat tu dibatalkan.
Akhirnya kami sepakat memilih Hantu Jeruk Perut. "Dengar kata ni filem paling seram kat Indon," kata aku menimbulkan perasaan teruja di hati kedua2 jejaka metroseksual tersebut dengan jayanya.
Maka, 40 minit kemudian terperangkaplah kami bertiga bersama puluhan yang lain dalam sebuah pengalaman yang seram (dan geram).
....
Hantu Jeruk Perut.
Cerita dimulakan oleh seorang pakcik tua yang sedang mencari frekuensi dangdut pada radio buruknya di tepi kawasan perkuburan Jeruk Perut (ceh! sebelum tu aku bayangkan jeruk perut merujuk kepada usus yang disimpan oleh seekor hantu perempuan berambut panjang kusut dalam balang di rumahnya). Tak taulah apa kenanya pakcik tu jadi bodoh duduk di situ (barangkali penjaga kubur agaknya) tapi yang paling penting adegan itu memperkenalkan kepada kami hantu paderi tanpa kepala yang bakal menjadi 'lead hantu' dalam filem ini (sepatutnyalah -nanti aku ceritakan kat bawah). Walau bagaimana pun, ini adalah satu-satunya scene di mana hantu paderi ini menunjukkan sifat baik dan kelakarnya kerana meminta api sahaja daripada orang tua tu sedangkan dengan watak-watak lain dia menjadi bukan main kejam lagi.
p/s kebodohan pakcik tua yang melepak di kawasan perkuburan tu akan menjadi biasa setelah cerita ini berjalan kerana rupa2nya ramai yang lagi bodoh dan gila daripadanya akan dipersembahkan selepas ini.
Apabila beberapa orang anak muda mengambil keputusan ke kubur berkenaan (ha kan!) selepas clubbing, Maman di sebelah dah mula menceceh. Macam tak logik aja, katanya. Aku pujuk dia dengan menyatakan budak2 tu tengah khayal, sebab tu buat kerja gila. Semata-mata nak tengok hantu maka budak bertiga ni mengelilingi kawasan kubur selama 7 kali. Sudahnya kesemua mereka mati dengan ngeri apabila sebuah kereta tiba-tiba muncul dan mencetuskan tragedi kematian tragis ala-ala Final Destination. 'Oh baguslah mati awal, dorang tak pandai berlakon,' aku masih cuba memujuk hati.
Kisah kemudiannya berkisar kepada Anna, penulis yang sedang membuat research untuk novel paranormalnya. Apabila dia berminat untuk mengkaji dan menulis tentang Hantu Jeruk Perut, dia mula diganggu oleh hantu perempuan persis Sadako. Oh dia bukan watak utama rupanya, sekejapan sahaja dia pun mati namun sebelum mati dia sempat menalifon Airin, seorang pelajar perempuan yang berminat untuk menjadi penulis novel popular sepertinya dan berpesan supaya Airin meneruskan kajian yang tak sempat dia sudahkan. Sejak itu Airin pun mula diganggu oleh sosok hantu perempuan berkenaan yang setiap kali muncul akan membawa bersamanya bunyi2an seperti air (selain atas dasar menimbulkan elemen seram tah apa kena mengenanya bunyi tu ngan hantu tu tak taulah) di samping hantu paderi tanpa kepala sekali sekala.
Barangkali pengarahnya tau setakat hantu paderi takde kepala belum cukup untuk mendatangkan jeritan di kalangan penonton, maka dia memasukkan juga hantu 'Sadako' berkenaan kat sini. Bilik air, bilik tidur, makmal sains dan hospital turut digunakan sehabis2nya untuk mengadakan pelbagai scene seram dengan mengabaikan sama sekali unsur logika. Hantu merangkak dari dinding, bola jadi kepala, hantu belakang jururawat, hantu belakang tirai mandi.. ah tak perlu tengok filem2 seram Hollywood, Korea dan Jepun lama2 sebab semua scene seram dalam filem2 tu dah dilambakkan kat sini!
Untuk mengambil hati penonton yang terkejut tapi rasa bodoh dengan scene2 tipikal ini agaknya, diadakan pula dialog seorang doktor stylo yang ironinya, menerangkan bahawa hospital yang menggunakan lampu malap dan ruang kecemasan sempit dan nampak lecah itu memang bakal ditutup kerana keuzurannya. Haha! (Belum masuk soal skirt pendek budak2 pelajar tu - apa di seberang pelajarnya boleh berskirt pendek bawah punggung?, pemilihan pelakon yang muda tapi memegang watak emak, rumah yang dah macam muzium dan aku sangat2lah tak paham kenapa orang2 dalam filem seram ni suka sangat buat kerja dalam gelap dan tidur di merata tempat dalam rumah?)
Diadakan juga watak2 berkonflik bagi menjadikan premis cerita nampak lebih 'sibuk' seperti cinta diam2 boyfren kawan Airin kepadanya dan si emak yang sering melayan depresi, namun semua ini masih tidak berupaya untuk menjadikan filem ini nampak bijak.
Sayang, pelakon yang baik seperti Angia Yulia (Virgin- filem yang ramai kata cuba menjadi seni sedangkan bermain dengan unsur seks tapi bagi aku masih bagus), berperan dalam filem yang terlalu berusaha untuk jadi seram namun hasilnya menjadi mengada dan melebih-lebih pula.
Yach, filem horror yang dimomokkan oleh syarikat produksinya sebagai filem terhorror di Indonesia ini memang 'horror' siot!
Katil (?), lampu merah, kerusi roda, bangku, troli, signboard bilik mayat.. asal boleh sinonim ngan elemen seram semuanya dilambakkan dalam ruang yang sempit ketika hantu bawak kepala lalu!